Något annat jag fastnade för när jag läste var hur alla kan erfara samma sak fast på olika sätt. Det är viktigt att man tänker på detta, eftersom det jag på ett sätt kan uppfatta som riktigt kan för någon annan uppfattas på ett annat sätt.
Carlgren och Marton menar att man inte kan erfara något på fel sätt, men att däremot kan sättet att erfara någonting vara starktare och mer effektiv i vissa speciella situationer än andra. Sedan kan det självklart variera från person till person hur de uppfattar de olika situationerna som uppstår!
Saturday, November 7, 2009
Reflektion 3 , inlägg 1
Carlgren och Marton diskuterar om man kan födas till lärare. Jag tror inte att man kan födas till just det, men visst kan man få vissa egenskaper som är bra att ha för att bli just en bra lärare.
Det är bra om man har en kunskap som bara inte har med just sitt utbildningsområde, utan att man ibland även kan besvara elevernas frågor som har med annat än just det ämnet man är lärare i.
Sedan är det viktigt att man som lärare ska kunna se vad det viktiga i undervisningen så man inte står att prata om oviktiga saker som nästan är helt oviktiga. Att födas till lite av en ledartyp tror jag säkert kan förekomma men som jag sa, jag tror inte att man kan födas till lärare.
Det är bra om man har en kunskap som bara inte har med just sitt utbildningsområde, utan att man ibland även kan besvara elevernas frågor som har med annat än just det ämnet man är lärare i.
Sedan är det viktigt att man som lärare ska kunna se vad det viktiga i undervisningen så man inte står att prata om oviktiga saker som nästan är helt oviktiga. Att födas till lite av en ledartyp tror jag säkert kan förekomma men som jag sa, jag tror inte att man kan födas till lärare.
Wednesday, September 30, 2009
Reflektion 2 inlägg 2
Det står även om variation i boken och det tror jag är en viktig del i undervisningen. Det kan även vara roligare för eleven om det blir lite variation i lärandet och undervisningen så man inte bara sitter i klassrummet och lyssnar på läraren och kollar när den skriver på tavlan. Det kan vara enklare saker som att läraren använder sig av PowerPoint eller liknande.
Jag tycker själv att studiebesök är ett bra alternativ till variation till undervisningen och sedan även att eleven själv får prova på saker om det är möjligt så det även blir lite praktiskt arbete. Läser man om t.ex. naturen kan det vara bra om man åker ut till något ställe och ger eleverna uppgifter de ska lösa så de får lite variation. Det är även bra om läraren kan variera sina lektioner så att de består av både teori och praktik eftersom det oftast är då man lär sig som bäst och de elever som har svårt att lära in genom teori kan ta igen en del av det genom praktiken och tvärtom!
Jag tycker själv att studiebesök är ett bra alternativ till variation till undervisningen och sedan även att eleven själv får prova på saker om det är möjligt så det även blir lite praktiskt arbete. Läser man om t.ex. naturen kan det vara bra om man åker ut till något ställe och ger eleverna uppgifter de ska lösa så de får lite variation. Det är även bra om läraren kan variera sina lektioner så att de består av både teori och praktik eftersom det oftast är då man lär sig som bäst och de elever som har svårt att lära in genom teori kan ta igen en del av det genom praktiken och tvärtom!
Reflektion 2 inlägg 1
Dufvenberg skriver om hur en och samma text uppfattas på olika sätt av olika elever. Varje elev har sin egen uppfattning om texten och den kan variera efter barnens olika bakgrunder.
Detta är intressant när man själv läser och diskuterar texter. Jag tolkar texten på ett sätt men det är inte alls säkert att de andra som också läser texten uppfattar den på samma som jag gör. Samma sak är det när det gäller ett mattetal. Alla räknar inte ut uppgiften på samma sätt även om man till slut får samma svar. Jag har inte tänkt på detta innan utan det var först nu när jag läste jag kom och tänka på att alla faktiskt inte tänker och reflekterar över en text på samma sätt som jag gör. Visst har man märkt detta när man får en uppgift man ska diskutera i grupp då det kan finnas olika åsikter men det är ingen jag tänkt vidare på. Detta är helt klart något jag kommer tänka på i fortsättningen!
Detta är intressant när man själv läser och diskuterar texter. Jag tolkar texten på ett sätt men det är inte alls säkert att de andra som också läser texten uppfattar den på samma som jag gör. Samma sak är det när det gäller ett mattetal. Alla räknar inte ut uppgiften på samma sätt även om man till slut får samma svar. Jag har inte tänkt på detta innan utan det var först nu när jag läste jag kom och tänka på att alla faktiskt inte tänker och reflekterar över en text på samma sätt som jag gör. Visst har man märkt detta när man får en uppgift man ska diskutera i grupp då det kan finnas olika åsikter men det är ingen jag tänkt vidare på. Detta är helt klart något jag kommer tänka på i fortsättningen!
Tuesday, September 29, 2009
Subscribe to:
Posts (Atom)