Det står även om variation i boken och det tror jag är en viktig del i undervisningen. Det kan även vara roligare för eleven om det blir lite variation i lärandet och undervisningen så man inte bara sitter i klassrummet och lyssnar på läraren och kollar när den skriver på tavlan. Det kan vara enklare saker som att läraren använder sig av PowerPoint eller liknande.
Jag tycker själv att studiebesök är ett bra alternativ till variation till undervisningen och sedan även att eleven själv får prova på saker om det är möjligt så det även blir lite praktiskt arbete. Läser man om t.ex. naturen kan det vara bra om man åker ut till något ställe och ger eleverna uppgifter de ska lösa så de får lite variation. Det är även bra om läraren kan variera sina lektioner så att de består av både teori och praktik eftersom det oftast är då man lär sig som bäst och de elever som har svårt att lära in genom teori kan ta igen en del av det genom praktiken och tvärtom!
Wednesday, September 30, 2009
Reflektion 2 inlägg 1
Dufvenberg skriver om hur en och samma text uppfattas på olika sätt av olika elever. Varje elev har sin egen uppfattning om texten och den kan variera efter barnens olika bakgrunder.
Detta är intressant när man själv läser och diskuterar texter. Jag tolkar texten på ett sätt men det är inte alls säkert att de andra som också läser texten uppfattar den på samma som jag gör. Samma sak är det när det gäller ett mattetal. Alla räknar inte ut uppgiften på samma sätt även om man till slut får samma svar. Jag har inte tänkt på detta innan utan det var först nu när jag läste jag kom och tänka på att alla faktiskt inte tänker och reflekterar över en text på samma sätt som jag gör. Visst har man märkt detta när man får en uppgift man ska diskutera i grupp då det kan finnas olika åsikter men det är ingen jag tänkt vidare på. Detta är helt klart något jag kommer tänka på i fortsättningen!
Detta är intressant när man själv läser och diskuterar texter. Jag tolkar texten på ett sätt men det är inte alls säkert att de andra som också läser texten uppfattar den på samma som jag gör. Samma sak är det när det gäller ett mattetal. Alla räknar inte ut uppgiften på samma sätt även om man till slut får samma svar. Jag har inte tänkt på detta innan utan det var först nu när jag läste jag kom och tänka på att alla faktiskt inte tänker och reflekterar över en text på samma sätt som jag gör. Visst har man märkt detta när man får en uppgift man ska diskutera i grupp då det kan finnas olika åsikter men det är ingen jag tänkt vidare på. Detta är helt klart något jag kommer tänka på i fortsättningen!
Tuesday, September 29, 2009
Subscribe to:
Posts (Atom)