Något annat jag fastnade för när jag läste var hur alla kan erfara samma sak fast på olika sätt. Det är viktigt att man tänker på detta, eftersom det jag på ett sätt kan uppfatta som riktigt kan för någon annan uppfattas på ett annat sätt.
Carlgren och Marton menar att man inte kan erfara något på fel sätt, men att däremot kan sättet att erfara någonting vara starktare och mer effektiv i vissa speciella situationer än andra. Sedan kan det självklart variera från person till person hur de uppfattar de olika situationerna som uppstår!
Saturday, November 7, 2009
Reflektion 3 , inlägg 1
Carlgren och Marton diskuterar om man kan födas till lärare. Jag tror inte att man kan födas till just det, men visst kan man få vissa egenskaper som är bra att ha för att bli just en bra lärare.
Det är bra om man har en kunskap som bara inte har med just sitt utbildningsområde, utan att man ibland även kan besvara elevernas frågor som har med annat än just det ämnet man är lärare i.
Sedan är det viktigt att man som lärare ska kunna se vad det viktiga i undervisningen så man inte står att prata om oviktiga saker som nästan är helt oviktiga. Att födas till lite av en ledartyp tror jag säkert kan förekomma men som jag sa, jag tror inte att man kan födas till lärare.
Det är bra om man har en kunskap som bara inte har med just sitt utbildningsområde, utan att man ibland även kan besvara elevernas frågor som har med annat än just det ämnet man är lärare i.
Sedan är det viktigt att man som lärare ska kunna se vad det viktiga i undervisningen så man inte står att prata om oviktiga saker som nästan är helt oviktiga. Att födas till lite av en ledartyp tror jag säkert kan förekomma men som jag sa, jag tror inte att man kan födas till lärare.
Subscribe to:
Posts (Atom)