Wednesday, September 30, 2009

Reflektion 2 inlägg 2

Det står även om variation i boken och det tror jag är en viktig del i undervisningen. Det kan även vara roligare för eleven om det blir lite variation i lärandet och undervisningen så man inte bara sitter i klassrummet och lyssnar på läraren och kollar när den skriver på tavlan. Det kan vara enklare saker som att läraren använder sig av PowerPoint eller liknande.
Jag tycker själv att studiebesök är ett bra alternativ till variation till undervisningen och sedan även att eleven själv får prova på saker om det är möjligt så det även blir lite praktiskt arbete. Läser man om t.ex. naturen kan det vara bra om man åker ut till något ställe och ger eleverna uppgifter de ska lösa så de får lite variation. Det är även bra om läraren kan variera sina lektioner så att de består av både teori och praktik eftersom det oftast är då man lär sig som bäst och de elever som har svårt att lära in genom teori kan ta igen en del av det genom praktiken och tvärtom!

No comments:

Post a Comment