Wednesday, September 30, 2009

Reflektion 2 inlägg 1

Dufvenberg skriver om hur en och samma text uppfattas på olika sätt av olika elever. Varje elev har sin egen uppfattning om texten och den kan variera efter barnens olika bakgrunder.

Detta är intressant när man själv läser och diskuterar texter. Jag tolkar texten på ett sätt men det är inte alls säkert att de andra som också läser texten uppfattar den på samma som jag gör. Samma sak är det när det gäller ett mattetal. Alla räknar inte ut uppgiften på samma sätt även om man till slut får samma svar. Jag har inte tänkt på detta innan utan det var först nu när jag läste jag kom och tänka på att alla faktiskt inte tänker och reflekterar över en text på samma sätt som jag gör. Visst har man märkt detta när man får en uppgift man ska diskutera i grupp då det kan finnas olika åsikter men det är ingen jag tänkt vidare på. Detta är helt klart något jag kommer tänka på i fortsättningen!

No comments:

Post a Comment